söndag 17 maj 2009

Söndagsmiddag

Efter en dag med storstädning, skiner köket som en välputsad spånskiva från sextiotalet och Jon är en trött man.

Getterna sover som små nosar, hönsen sitter på sin pinne, kycklingarna ligger under mamma och piper förstrött, ankorna ligger skavfötters i värpredena, Pontus är pigg och glad som kaniner brukar vara vid skymning och Prinsessa 932 skulle nog hellre vara inne hos den stiliga utställningshanen än i sin tråkiga tråkiga bur.
Allt som allt så är det en lugn kväll på landet.

Söndagsmiddagen har verkligen varit i självhushållningens tecken, jag malde myskanksfärs och gjorde köttbullar med gräslök, dragon, timjan, persilja & rosmarin från landet, ett ankägg, ströbröd (Köpt), salt & peppar. Ja, okej, jag har köpt det också, frun hävdar att det skulle ta jätte lång tid att koka salt, själv är jag övertygad om att en rejäl brasa vid stranden en hel natt och gott humör skulle resultera i ett utmärkt salt. Men. en välutbildad vän i Hannas påpekade att östersjön är bräckt och att det skulle gå åt jätte mycket vatten, så i nuläget får det då bli köpesalt.
Till dessa utmärkta ankbullar blev det nypotatis, sås och köpta grönsaker (men svenska)
Till efterätt blev det hemgjord chokladglass på getmjölk, ankägg, ekosocker och Valrhonas Tainori choklad (Vissa lyxar ju och köper sin choklad i säck, inte fjutttiga kakor...)

Glass, basrecept:
4 dl mjölk
4 äggulor
1 dl socker

Blanda, sjud upp, låt svalna, frys under omrörning, förslagsvis i glassmaskin.

Vaniljglass är en stång till 3ggr receptet, men med konsums tråkiga sunkvaniljstänger så är nog 2ggr bättre. Man skär upp den, skrapar ur fröna och låter skida och frön koka med, skidan fiskas sen upp, skrapas av och slängs (eller torkas, rostas och används till vaniljsocker om man har tålamod och glatt humör)
För choklad, släng i en näve choklad. (vadå en näve? -ja, nån deciliter kanske, hur mycket ryms i en rejäl näve.)

Nu dricker jag te (Precious lamp Fortune ball från Gran's) i min nya fina japanska gjutjärns tekanna (tetsubin) som jag fick i 30 års present av min kära mor & syster, kannan har för övrigt användts mycket flitigt, minst tre gånger om dagen bryggs det, det är den bästa tekanna jag haft.
Teet är lite tråkigt, men det är för sent för svart te och dessutom är favoriterna Pu Ehr och Assam Dhelakat slut.

Helena gör sitt bästa med att få liv i kaminen (det är redan sjukt varmt inomhus, men en frusen kvinna bör få sin vilja igenom)




Som en liten gonattlåt kommer här Gillian Welsh med Time (The Revelator) en av den moderna Americanans bästa låtar



Gonatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar